Schaapje, schaapje, schaapje, ooolifantje

Ken je dit spelletje? Je moet mij nadoen. Ik deed het vroeger vaak. Eigenlijk was het aapje, aapje, aapje, ooolifantje, aapje, oooolifantje.........nu jij. 

De regels zijn als volgt:  

We zitten in een kring en nadat ik aan de beurt ben geweest, geef ik degene die naast mij zit de beurt en deze moet mij nadoen, net zolang totdat deze het goed doet. Deze moet daarvoor de 'code'  kraken. 

Huh.....?????

Ik heb dit spelletje vaak gespeeld met jong en oud, met slim en minder slim, met mensen die van spelletjes houden en mensen die daar niet van houden. Het is erg geschikt voor feestjes. We speelden het ook met andere codes. Leuke, gezellige, spannende, verbazingwekkende situaties kreeg je. Grote vraagtekens, grote zekerheden en alles er tussenin."ik weet het echt niet, zeg maar voor", "ja, nu begrijp ik het".

Uiteindelijk, met steeds een beetje meer hulp heeft iedereen het zelf ontdekt en is er lachen en ontlading. En wil iedereen met elkaar een nieuwe code bedenken of er juist 1 kraken.

Je merkt hoe anders iedereen denkt, hoe speels men is, hoe prestatiegericht, hoe behulpzaam, hoe creatief en oplossingsgericht en hoe leergierig. Zo leuk!

Aapje of schaapje 

Deze opdracht gaat over nadoen en toch niet weten hoe het moet. Aanpassen en het toch niet goed doen, terwijl je het idee hebt dat je precies het goede doet. Ik heb geleidelijk in mijn leven steeds als ik aan dit spelletje dacht ook aan schaapjes gedacht. Een aapje is naar mijn idee ondeugend, vrij, sociaal, leergierig, oplossingsgericht. Een schaapje doet wat hij moet doen en laat zich makkelijk bijsturen als deze eigenwijs is.

Dat olifantje heb ik nog niet kunnen plaatsen. dat bespreek ik later nog wel een keer.

De schaapsherder 

Onlangs had ik een mooie excursie van een schaapsherder en zijn kudde. Hij vertelde over de neiging van schapen heel dicht bij elkaar te blijven uit veiligheid. Hij vertelde ook dat als er 1 toch iets anders doet de schaapshond als natuur deze weer bij de kudde brengt. Er was ook een Duitse herdershond. Deze heeft een andere natuur. Hij moet aangespoord worden door de herder. Er waren ook 3 schapen, die niet bij de kudde bleven, maar bij de herder. Het bleek dat de herder deze zelf had opgevoed met de fles. 

Heel geinteresseerd luisterde ik naar de herder. Toen ik omkeek zag ik al de mensen, in een groep achter de herder aanlopen, als een kudde......De menselijke natuur?

Bij de Brain-Academy gebruiken we spel en ervaren voor het leggen van verbindingen. We hebben aandacht voor de mens als groep met alle menselijkheid en overlevingsmechanismen en behoeftes. We hebben aandacht voor teams, waarin samengewerkt wordt aan doelen. En we hebben aandacht voor het individu met de eigenheid en eigen talenten, die of deze wil of niet, of deze dat zo ervaart of niet, onderdeel uitmaakt van de SAMENleving.